Alapvető pénzügyi tervezés új vállalkozás indításánál

Szerző: EuroPrompt 2015. 11. 24 0 hozzászólás Vállalkozás,

 

Mielőtt megkezdenénk a tevékenységünket számos kérdésre választ kell adnunk. Az alábbi kérdések elemzésével konkrét üzleti tervezést tudunk végezni, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy neki kezdjünk a tényleges munkának.

 

  1. Kinek és mit fogunk eladni/szolgáltatni?
  2. Kinek és hogyan fogjuk eladni amit csinálunk? Hogyan keltsük fel az érdeklődést a vállalkozás iránt? Miért érdemes minket választani?
  3. Milyen eszközökre és mennyi  induló tőkére lesz szükség, mennyit kell értékesítenünk ahhoz,hogy nyereségünk legyen és van e esély ennek elérésére?
    Lépések: 
  • tárgyi,személyi, anyagi feltételek definiálása
  • a kitűzött cél eléréséhez szükséges lépések rögzítése
  • az egyes lépésekhez tartozó gyakorlati feladatok meghatározása
  1. Milyen kockázattal jár? Mik azok a külső körülmények, melyek változása veszélybe sodorhatja vállalkozásunkat?
    Lépések:
  • külső változások okozta hatások vizsgálata
  • SWOT elemzés készítése
  • rangsoroljuk a kockázatokat, csak az érdemi kockázatokkal foglalkozzunk

Az üzleti tervezés lényege egy kezdő vállalkozásnál

 

Választ ad arra, hogy amit szeretnénk csinálni, azt hogyan milyen eszközökkel valósíthatjuk meg, milyen veszélyekkel jár, mennyibe fog kerülni és mekkora bevételt kell elérnünk, hogy megérje vállalkoznunk.

 

Azt azonban feltétlenül vizsgálnunk kell, reálisan mekkora igény, kereslet várható arra, amit el szeretnénk adni, ahogy azt is, hogyan adjuk mindezt a külvilág tudtára. Az 1. és a 2. pontot hívjuk piackutatásnak, - felmérésnek és marketing-tervezésnek

 

A 3. és 4. ponttal részletesebben kell foglalkoznunk.

 

Költségek becslése

Nagyon fontos, hogy induláskor tudjuk, hogy mekkora és milyen jellegű kiadásaink lesznek, addig, amíg nem jutunk bevételhez.

 

Egyszeri kiadások:

  • cégalapítás költsége
  • honlap, reklámanyagok
  • ingatlan, jármű vásárlásának díja, bérleti díj
  • szükséges gépek, berendezések megvásárlása
  • árukészlet költsége

 

Folyamatos, fix költségek

  • egyes adók, járulékok
  • alkalmazottak fizetése
  • hiteltörlesztés, lízingdíjak – amennyiben ez aktuális
  • bérleti díjak
  • ingatlan rezsije
  • internet, telefon
  • biztosítások
  • hirdetés

 

Változó költségek:

  • egyes adók (áfa, iparűzési adó)
  • járművek üzemanyag költsége
  • árukészlet
  • egyéb fogyó eszköz pótlása
  • szükséges gépek, szerszámok

A fent említett költségek és a várható bevételek összevetésével ki tudjuk számolni, hogy a kezdő tőkénk meddig és mire elég. Ez a kalkuláció átláthatóbbá teszi a pénzügyeket és reális képet kaphatunk, arról, hogy megtérülhet-e a befektetett pénzünk, képesek leszünk e megélni a vállalkozásból.

 

Hitelfelvétel esetén már komolyabb számításra van szükségünk, annak érdekében, hogy a szükséges információkat megszerezzük mérleg- és eredménytervet, cash-flow-t kell készítenünk.

 

További cikkek a vállkozás indítása, cégalapítás témakörben: